Leerlingen van de CSB Amsterdam maken kennis met de (business)wereld. Het Junior Business School project wordt aangeboden aan de eerste drie leerjaren van het vmbo, havo en vwo. Het eerste leerjaar is geënt op een kennismaking met organisaties/sectoren, consumentengedrag, social media, reclame en ICT. Van de brugklassers wordt verwacht dat zij hun geleerde kennis en ervaring bundelen en samen met een bedrijfsmentor een eindpresentatie maken. Hierin maken ze gebruik van hun meervoudige intelligentie. Uiteindelijk beantwoorden de leerlingen de vraag:
“Van welk bedrijf zou jij directeur willen zijn en waarom?”.
Het doel van Junior Business School (JBS) is middelbare scholieren van 12 t/m 16 jaar introduceren aan de verschillende economische sectoren en dimensies die daarmee samenhangen.
Door vroege selectie, onbekendheid met mogelijkheden en opties op de arbeidsmarkt, maken jongeren op latere leeftijd vaak een verkeerde keuze aangaande de sector of studie waar ze zich verder in willen ontwikkelen. Dit project is er op gericht om in een vroegere fase daar meer inzicht in te verkrijgen. Het JBS programma wordt in het eerste, tweede en derde schooljaar van de middelbare school geboden. Passie voor je Toekomst is betrokken bij het eerste en derde jaar. Het eerste jaar is gericht op kennismaking met de zakenwereld, workshops over consumentengedrag, social media en hoe je reclame maakt. In het derde jaar maken leerlingen kennis met ondernemerschap, begrotingen, pitchen, maatschappelijk verantwoord ondernemen en een aan het eind openen ze een pop up store.
Looptijd
Elk schooljaar sinds 2018.
Inhoud
De opdrachtgever van dit project is de middelbare school Christelijke scholengemeenschap Buitenveldert (CSB) en vindt driemaal per jaar plaats met verschillende groepen. Het leuke van dit project is dat de leerlingen van drie de niveaus (MAVO, HAVO en VWO) van het CSB door elkaar gehusseld worden. De leerlingen zitten dus niet bij elkaar in de klas en kennen elkaar amper of niet.
De rol van Passie voor je Toekomst bij dit project is drieledig. Het eerste spoor is het werven van de coaches. Deze coaches begeleiden de leerlingen naar de eindpresentatie. De taak van de coach is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen door middel van kennismaking. Het beroep dat ze later willen uitoefenen is hierbij een belangrijke factor. De coach vraagt door, bijvoorbeeld over hoe die toekomst er dan uit zou komen te zien. Als laatste stuurt de coach bij wat ze gaan presenteren en hoe, met aandacht voor alle leerlingen van de verschillende niveaus.
De volgende onderwerpen worden in 12 weken behandeld:
- Kick-off Samenwerken
- ICT basisvaardigheden
- Mediawijsheid en veilig gebruik van social media
- Economische sectoren en bedrijfsbezoeken
- Consumentengedrag
- Reclamecampagnes
- Marktonderzoek
- Eindpresentatie met aandacht voor meervoudige intelligentie