ROC van Amsterdam fixed and growth mindset

Doelstelling

Het hoofddoel van deze workshop is jongeren bewust maken van mentale blokkades en laten zien wat er meer mogelijk is als je die blokkades opheft of anders tegen jezelf “praat”. We vinden het belangrijk dat jongeren nieuwe denkstrategieën aanleert die blokkades opheft en bijdraagt aan het creëren van succes momentjes in de klas. Dit laat zien dat de nieuwe strategie of mindset strategie helpt ( je wilt het volgende denken: “hier liep ik in het verleden tegen aan en nu met deze mindset kan ik het wel aan”). Ook trainen we het probleemoplossend vermogen.

Inhoud

‘Set mind’ is een jaarlijks terugkerend evenement op het ROC voor de studenten van handel en economie. Het gaat over de mindset van de studenten, een fixed of een growth mindset. Dit meerdaagse congres beoogd studenten denkstrategieën te leren, waarmee ze hun denken kunnen beïnvloeden en het maximale uit zichzelf te kunnen halen. Er is besloten dat het congres volledig online aangeboden zal worden, dit i.v.m. met de strengere maatregelen.

De Passie workshop ‘Ready Mindset, Go!’  begint met een introductie waarbij we kort vertellen wie we zijn en wat we komen doen. We gaan in op de leerdoelen van de workshop en het programma en gaan dan aan de slag! We doen energizer ‘Hoe ver..’ waarbij we de studenten  laten inzien dat ze verder kunnen reiken dan ze in eerste instantie denken door hun resultaat te visualiseren. De eerste activiteit van de kern is een verkende oefening. Deze oefening dient als een stukje inleidende theorie omtrent de fixed and growth mindset. Door middel van plaatjes laten we zien wat de verschillen zijn tussen een fixed en growth mindset. Ook noemen we daar voorbeelden bij en vragen we studenten voorbeelden te noemen. Daarna volgt de verdiepende oefening: Ready, Mindset, Go! Het doel van deze oefening is probleemoplossend vermogen stimuleren volgens 3 stappen:

  1. visualiseren van de oplossing.
  2. mensen om hulp vragen in omgeving bijvoorbeeld netwerkmarkt om je oplossing te versterken.
  3. reflecteren op acties ter bevordering van het vinden van adequate oplossingen (falen als leren zien en misschien zelfs succes; de wil je normaal of speciaal zijn vraag stellen)

Aan het eind van de workshop krijgen de studenten een opdracht. Ze worden gevraagd  een keuze te maken voor een doel of obstakel ze het belangrijkst vinden. Deze worden verwerkt door ze te noteren  op een digitale whiteboard ‘Padlet.com’

Als ze klaar zijn noteren ze bij zoveel mogelijk mensen tips, hoe zij hun obstakels kunnen overwinnen, om gebruikt te maken van de collectieve intelligentie. Waar heb ik niet aan gedacht waar jij aan hebt gedacht?